dag twaalf - Reisverslag uit Narva, Estland van menno landman - WaarBenJij.nu dag twaalf - Reisverslag uit Narva, Estland van menno landman - WaarBenJij.nu

dag twaalf

Door: menno

Blijf op de hoogte en volg menno

18 Juni 2018 | Estland, Narva

Vandaag, SIMON JARIG, dus ontbijt op bed… In rusland en op doorreis is dat dan oploskoffie en danone yoghertje in de kamer. Goed geslapen en zowaar weer donker s’nachts sinds een week.. Wel fijn voor je ritme.
Op naar de stad, indrukwekkend groot. Wij komen daar aan, zien vanaf afstand de smog er boven hangen… Verder file zoals je in een grote stad kan verachten. Ook dat waren we niet meer gewent. Wat raak je snel relaxed in een week zeg. Dat merk je pas als je weer terug in de drukte bent.
Auto in de parkeer garage en wij de stad in, museum kijken, (dicht) koffie drinken en voetbal supporters kijken… Want ja die zijn er, we hadden onze oranje shirt voor het wk moeten meenemen. Denk dat ze raar hadden opgekeken.
Daar na nog meer slenteren, eten en shoppen.
Om 4 uur naar een bar waar we elkaar zouden ontmoeten via het roadboek, nog even staan kletsen en een plan gemaakt. Laten we vast naar Estland rijden want het kan lang duren bij de grens en de stad hebben we wel gezien. Tegen half 5 zitten we in de auto en rijden de stad uit.
Net als in nederland hebben mensen in rusland op het zeebrapad voorrang. Dus als mensen dan willen oversteken dan rem je, zelfs een Rus (verder hebben ze niet zo veel met verkeersregels, nog met lijnen op de weg.
Dus wij reden de stad uit en iemand wil oversteken. Wij remmen, en de auto naast ons remt. De auto achter ons… die niet. Tot zover de mazda RX 7 ☹ we zullen hem naar huis brengen maar hij is zwaar gewond en ik denk niet meer te redden, de achterklep blijft open staan, de deuren klemmen, het dashboard wijkt, en zelfs de airco rookt (en die zit onder de motorkap) en de klap was van achter.
Hoe het met ons is, aardig dat je er aan denkt, buiten wat spierpijn prima. Dan in het rusisch schade regelen.. dat valt niet mee, en hoewel vriendelijker dan in moermansk, spreken ze hier geen woord engels. Maar waar ben je zonder netwerk… Simon zijn vriend heeft een russische vriendin. Dus met onze eigen google translate via de telefoon opgelost. Echt heel fijn, had anders ook niet geweten hoe ik het had moeten oplossen.
Samengevat, was de tegenpartij zijn schuld, dat is heeft de politie nu in een verklaring gezet, en ze vroegen hoe het met ons was en met de excusses van rusland… Nou we zullen meneer poetin de rekening sturen….
Na wat trekken aan de uitlaat en de bumper reis vervolgt. Helaas lijkt het of de airco kapot is en de uitlaat een knik heeft. Als we veel gas geven dan houdt de auto in. Lastig met inhalen. Gaan we morgen nog even naar kijken. Wij vonden het tijd rusland te verlaten en om 11 uur russiche tijd de grens over en in estland. Een hotelkamer die van mijn opa/oma had kunnen zijn maar wel een matras en een bed. Dat hebben we even nodig vandaag.

Verslag uit: Estland, Narva

Team 12, Baltic sea Rally 2018 “2 kale”

September 2017 het idee opgevat om eens een uitdagende tocht te gaan maken. Met de vroegboek korting een plekje weten te bemachtigen bij de Baltic sea rally 2018. Zin in!!
De tijd gaat voorbij, en zaken veranderen, mijn teamgenoot, net zo veel haar als ik, moet helaas door omstandigheden afhaken. Gelukkig 4 weken voor de start een nieuwe teamgenoot gevonden. Heb hem alleen (nog) niet kunnen overtuigen zijn haar af te scheren. Dus de “2 kale” zijn niet zo kaal!
Om alles toch nog op orde te krijgen, hebben wij niet de aandacht kunnen schenken aan het goede doel, maar natuurlijk hebben wij een doel wat we een warm hart toe dragen. Wij gaan 16 dagen, 8500 km rijden door 11 landen in een auto van 32 jaar oud. We starten in Amsterdam, via Denemarken, Zweden, Noorwegen naar de Noordkaap, en vervolgens via Finland, Rusland weer terug door de Baltische Staten en Polen richting Amsterdam.
Wij gaan all-in dus wild kamperend, levend uit een tas, douchen in een steenkoud meertje in het hoge noorden. En in geval van pech hopend op wat assistentie van elkaar en van de andere teamleden.
Deze afhankelijkheid is onze eigen vrije keuze maar er zijn heel veel mensen die in hun dagelijks leven aangewezen zijn op assistentie, en daar niet voor gekozen hebben. Dat is dan ook ons goede doel Stichting Hond Kan De Was Doen. Zij ondersteunen bij het vinden van financiële middelen voor mensen die een assistentiehond heel goed kunnen gebruiken maar buiten de financiering van de zorgverzekeraar vallen.
Wij vragen dan ook iedereen die onze trip een warm hart toe draagt een donatie te doen aan Stichting De Hond Kan De Was doen.
www.hondkandewasdoen.nl/doneren
In ruil daarvoor krijgen jullie eeuwige dank.